Tilslutningstider for store tilslutninger
Hvor lang tid tager det, før du er tilsluttet elnettet, hvis du kommer med en stor tilslutning som fx en solcellepark, en større lynladestation eller industri med energikrævende processer? Vi offentliggør vores realiserede tilslutningstider, så du kan se, hvor lang tid det har taget at blive tilsluttet vores elnet i det seneste kvartal.
Aktuelle tilslutningstider
Her kommer du til at kunne se de aktuelle, realiserede tilslutningstider for store tilslutninger. Visningen vil blive udvidet, efterhånden som vi indsamler mere data.
Opgørelsen kommer til at vise de sager, som er afsluttet i det pågældende kvartal. Det vil sige, at en sag, der er afsluttet den 2. april 2025, vil fremgå af opgørelsen for 2. kvartal 2025, uanset hvornår den er startet. Vi opdeler tiderne i tre kategorier samt to faser: afklaring og etablering, som du kan læse nærmere om længere nede på siden.
Tilslutningstiderne vil blive vist her, når de er klar
Vi kan endnu ikke vise vores tilslutningstider for store tilslutninger. Vi startede den systematiske registrering af tilslutningstider den 1. april 2025, og der er i løbet af 2. kvartal 2025 ikke afsluttet et stort nok antal sager til, at vi kan offentliggøre meningsfuld data. Derfor offentliggøres tilslutningstiderne for denne tilslutningsgruppe på et senere tidspunkt.
Du er velkommen til at kontakte os for tidlig dialog, hvis du står over for et projekt i kategorien store tilslutninger.
Kategori 1: Udvidelse inden for eksisterende hovedstation
Kategori 2: Udvidelse uden for eksisterende hovedstation
Kategori 3: Udvidelse i Energinets transmissionsnet
Bag om tiderne for store tilslutninger
Vi viser tilslutningstiderne for tre kategorier af store tilslutninger, alt efter hvor i elnettet det er nødvendigt at udbygge. For hver kategori opgør vi desuden tilslutningstiderne i to faser: afklaring og etablering. Det gør vi, fordi den underskrevne nettilslutningsaftale er en vigtig milepæl i en tilslutningsproces – både for dig som kunde og for os som elnetselskab. Derfor er det relevant at vise, hvor lang tid det aktuelt tager, før vi fremsender en nettilslutningsaftale til underskrift i afklaringsfasen. Herefter følger etableringsfasen, som skal afsluttes, før dit anlæg kan sættes i drift.
Store tilslutninger i kategori 1
Denne type tilslutninger kan foretages i vores eksisterende hovedstationer. Selve hovedstationen findes altså allerede, men det vil kræve tilpasninger og udbygning inden for stationen for at kunne rumme tilslutningen. Nogle gange skal vi etablere et nyt tilslutningsfelt, mens vi i andre tilfælde skal opstille en ny transformer. Tidsforbruget til afklaringen af tilslutningsløsning er meget forskelligt fra sag til sag, men det tager typisk 3-6 måneder. Selve etableringen af tilslutningsløsningen varer erfaringsmæssigt omkring 12-36 måneder afhængigt af, hvor omfattende ombygningen på stationen er, og af leveringstiden på de nødvendige komponenter.
Store tilslutninger i kategori 2
Ved denne type tilslutninger skal vi udvide en eller flere af vores eksisterende hovedstationer, eller der skal bygges en helt ny hovedstation. Det indebærer at vi skal finde og købe en velegnet grund, indhente byggesagsgodkendelser, indhente tilladelser til nye kabelstrækninger og lokalplansændringer eller landzonetilladelser, inden byggeriet kan starte. Selve opførelsen af en ny hovedstation tager ca. 22 måneder, men det forudgående arbejde med myndigheder og lodsejere varer erfaringsmæssigt lige så lang tid. Derfor vil etableringstiden typisk ligge omkring 4 år, men med betydelig variation, afhængigt af de lokale forhold i området. Afklaringstiden i denne kategori vil typisk også være længere end for projekter, der falder i kategori 1.
Store tilslutninger i kategori 3
Hvis tilslutningen forudsætter, at Energinet også udbygger deres transmissionsnet, før vi endeligt kan foretage tilslutning, vil afklaringsfasen indebære et længere forløb med Energinet, hvor tilslutningsløsningen, inkl. den nødvendige udbygning hos Energinet, lægges fast. Energinet oplyser, at de i øjeblikket oplever ekstraordinært stort behov for udbygning, og det medfører forlænget sagsbehandlingstid for projekter i screening og modning. En længere ventetid inden opstart af et nyt indmeldt projekt må derfor forventes. For nuværende er den forventede tid fra indmeldelse til Energinets screeningsopstart +12 mdr. Det fremgår af Energinets hjemmeside, at der herefter skal forventes 4-10 måneders sagsbehandlingstid på selve screeningen og yderligere 8-10 måneder til Energinets modning.
I etableringsfasen vil både Cerius og Energinet skulle udbygge elnettet. Men Energinets udbygninger er ofte mere omfattende og underlagt yderligere myndighedskrav. Du må derfor forvente, at en tilslutning i denne kategori vil tage betydeligt længere tid end i kategori 1 og 2.
Afklaringsfasen: Planlægning af projektet
Afklaringsfasen varer, fra du kontakter os med en fyldestgørende anmodning om forsyning, til du modtager nettilslutningsaftalen fra os til din underskrift. I denne fase analyserer vi elnettet og kortlægger mulighederne for tilslutning ud fra dit behov.
Du og din rådgiver kan medvirke til at gøre afklaringsfasen så kort som muligt ved ikke at ændre på projektet undervejs, og ved hurtigt at besvare henvendelser og tilvejebringe de nødvendige tekniske oplysninger. Det har særlig betydning, at dit anlægs størrelse, placering eller andre fundamentale forhold ikke ændrer sig undervejs, fordi disse ændringer vil betyde, at vores netanalyse må starte forfra. Derfor er det vigtigt, at du sammen med din rådgiver har konkretiseret projektet, inden vi går i gang med at afklare tilslutningsløsningen.
Hvis I har brug for råd og vejledning omkring tilslutningsforhold i jeres konkretiseringsproces, er I altid velkomne til at kontakte os her.
Etableringsfasen: Vi bygger elnet til din tilslutning
Når afklaringsfasen er gennemført, og du har underskrevet en nettilslutningsaftale, begynder etableringsfasen. Her bygger vi det elnet, som skal sikre din forsyning. Det er altså her, hvor vi går i marken med vores entreprenører for at grave kabler ned og sætte de stationer op, der er nødvendige for, at dit anlæg kan blive tilsluttet det kollektive elnet.
Det er også i denne fase, at du skal indsende den nødvendige tekniske dokumentation for dit anlæg.
Hvis din tilslutning er så stor, at der ikke umiddelbart er tilstrækkelig kapacitet i elnettet, kan det i nogle tilfælde lade sig gøre at blive tilsluttet med mindre kapacitet i starten, mens vi etablerer elnet til dit fulde behov. Løsningen hedder Trinvist fuldt leveringsomfang (TFL). Du kan læse mere om TFL her.
Vær opmærksom på, at din konkrete tilslutningstid kan ligge i alle ender af skalaen
Tilslutningstiderne afhænger af en lang række forhold. Det har betydning, hvilket niveau du skal tilsluttes på, hvordan elnettet er bygget op i området og hvilke arbejder tilslutningen kræver. Samspillet med kunder, leverandører, myndigheder og andre eksterne parter har også stor betydning. Endelig kan mængden af sager vi modtager have betydning, da vi løser alle tilslutningsopgaver, uanset hvor mange nye opgaver der kommer samtidigt. Din konkrete tilslutningstid kan derfor ligge i alle ender af skalaen, og vi kan først komme den nærmere, når du starter din konkrete tilslutningsproces hos os.
Vi arbejder for at give vores omverden større indblik i vores processer og tilslutningstider til gavn for planlægningen af fremtidige tilslutninger.
Hvorfor viser I ikke tilslutningstiderne fra før 1. april 2025?
Registreringen af tilslutningstiderne er begyndt pr. 1. april 2025, hvor vi og de øvrige danske elnetselskaber begyndte at tidsstemple vores tilslutningssager efter samme metode. Før denne dato har vi ikke systematisk tidsstemplet vores sager på en måde, som kan give data til denne statistik. Det vil være et enormt arbejde at gennemgå tidligere tilslutninger for at fastsætte tidsstempler, og vi vil hellere bruge vores ressourcer på at gennemføre nye tilslutninger.
Desuden er tilslutningstiderne ikke en statisk faktor, men ændrer sig over tid, alt efter bl.a. den ledige plads i elnettet og leveringstider på de komponenter, der skal bruges. Tilslutningstiderne for projekter, der er gennemført før den 1. april 2025, vil derfor ikke nødvendigvis være retvisende for den aktuelle situation.
Hvordan ved jeg, hvilket tidsinterval min tilslutning passer i?
Hvilken af intervallerne som din tilslutning passer i, afhænger af hvor i nettet din anlæg er placeret og kompleksiteten af tilslutningen, hvor konkret dit projekt er og hvor hurtigt dialogen forløber mellem dig og os. Det er ikke muligt for os at lave en detaljeret kort over vores elnet hvor du kan se hvilket af intervallerne din tilslutning falder under.
Vi anbefaler derfor at du kontakter os i god tid. Gennem en indledende dialog vil vi kunne oplyse dig om den forventede etableringstid, og give dig de informationer som er nødvendige for at dit projekt kan blive så konkret som muligt, inden at tilslutningsprocessen opstartes.
Hvad bruges tiden på i hhv. afklaringsfasen og etableringsfasen?
I afklaringsfasen skal vi i fællesskab udarbejde en nettilslutningsaftale. Jo mere konkret, dit projekt er, og jo simplere tilslutningsløsningen er i vores elnet, desto hurtigere vil vi kunne udarbejde nettilslutningsaftalen, som du skal underskrive.
Når nettilslutningsaftalen er underskrevet, starter etableringsfasen. Her bygger vi det elnet, som skal sikre din forsyning. Det er også her, at du skal indsende den nødvendige tekniske dokumentation for dit anlæg. Når det nødvendige elnet er etableret, og din tekniske dokumentation af anlægget er godkendt, kan vi tilslutte dit anlæg.
Hvad er en stor tilslutning?
Store tilslutninger dækker som udgangspunkt tilslutninger større end 3 MW.
Eksempler på store tilslutninger kan være:
- Solcelleparker
- Fjernvarmeværker
- Store energilageranlæg
- Store industrivirksomheder med energikrævende processer
- Lynladestationer med mange udtag eller til tung transport
Angivelserne er vejledende. Det præcise niveau for din konkrete tilslutning bliver afklaret i din eller din rådgivers indledende dialog med os.
Hvor kan jeg se mit leveringsomfang?
Hvis du ikke kender dit leveringsomfang, kan vi slå det op for dig. Du får informationen ved at kontakte vores Kundesupport og oplyse din adresse.