Hvor lang tid tager det at blive tilsluttet elnettet?
Vi registrerer og offentliggør vores tilslutningstider, så du kan få indblik i, hvor lang tid det aktuelt tager at blive tilsluttet i de forskellige tilslutningsgrupper. Registreringen af de data, der ligger til grund for denne statistik, startede pr. 1. april 2025 og bliver offentliggjort pr. kvartal.
Alle borgere, virksomheder og organisationer har ret til at blive tilsluttet elnettet – og det er os i Cerius, der har ansvaret for, at elnettet i vores forsyningsområde har kapacitet til, at kunderne kan blive tilsluttet på en måde, der matcher deres behov.
Opgaven med at foretage en tilslutning kan variere meget, og derfor vil tilslutningstiden også være meget forskellig, alt efter tilslutningens art. Derfor opdeler vi tilslutninger i tre overordnede grupper og opgør tilslutningstiderne for hver gruppe af sammenlignelige tilslutninger: små, mellemstore og store.
Få indblik i vores realiserede tilslutningstider
Vi vælger at offentliggøre tilslutningstiderne for at skabe transparens for dig som kunde. Du kan bruge vores rapportering som indsigt i, hvornår du kan forvente, at en tilslutningssag som din vil blive fuldført.
Opgørelsen over tilslutningstider kan fortælle dig:
- Hvor lang tid, det har taget at foretage tilslutninger, som ligner din, i det seneste kvartal
- Hvornår du senest skal kontakte os for, at din tilslutning er klar inden dit ønskede tilslutningstidspunkt
Opgørelsen over tilslutningstider kan ikke fortælle dig:
- Den konkrete tilslutningstid for din sag, da alle sager kan blive påvirket af sagsspecifikke forhold.
Se de aktuelle, realiserede tilslutningstider
Hos Cerius opdeler vi tilslutninger i tre forskellige tilslutningsgrupper, afhængigt af størrelsen på tilslutningsbehovet og omfanget af det elnet, der skal etableres. Den samlede tilslutningstid varierer, alt efter hvilken gruppe din tilslutning hører til i. Se de realiserede tilslutningstider for den seneste periode her – vi viser data pr. kvartal.
Små tilslutninger
Mellemstore tilslutninger
Store tilslutninger
Hvilken gruppe hører din tilslutning til i?
Vi opdeler tilslutninger i tre overordnede grupper: små, mellemstore og store tilslutninger. Hvilken gruppe, en tilslutning ligger i, afhænger især af, hvor stor kapacitet man har brug for, og dermed hvor i elnettet man skal tilsluttes. Det præcise niveau bliver afklaret i din eller din rådgivers indledende dialog med os, men du kan se eksempler på typiske placeringer her.

Vi arbejder for at give vores omverden større indblik i vores processer og tilslutningstider til gavn for planlægningen af fremtidige tilslutninger.
Hvorfor viser I ikke tilslutningstiderne fra før 1. april 2025?
Registreringen af tilslutningstiderne er begyndt pr. 1. april 2025, hvor vi og de øvrige danske elnetselskaber begyndte at tidsstemple vores tilslutningssager efter samme metode. Før denne dato har vi ikke systematisk tidsstemplet vores sager på en måde, som kan give data til denne statistik. Det vil være et enormt arbejde at gennemgå tidligere tilslutninger for at fastsætte tidsstempler, og vi vil hellere bruge vores ressourcer på at gennemføre nye tilslutninger.
Desuden er tilslutningstiderne ikke en statisk faktor, men ændrer sig over tid, alt efter bl.a. den ledige plads i elnettet og leveringstider på de komponenter, der skal bruges. Tilslutningstiderne for projekter, der er gennemført før den 1. april 2025, vil derfor ikke nødvendigvis være retvisende for den aktuelle situation.
Kvartalet er slut - hvorfor har I ikke offentliggjort data endnu?
Vi vil gerne sikre, at de tilslutningstider, vi offentliggør, er så retvisende for den kommende periodes tilslutninger som muligt for at skabe mest værdi for dig som kunde eller rådgiver. Derfor offentliggør vi først tilslutningstiderne fra det netop afsluttede kvartal, når vi har kvalitetssikret data. Da al registrering skal afsluttes fra det pågældende kvartal, inden vi kan samle og bearbejde data fra vores sagssystemer, er der en lille forsinkelse på offentliggørelse – men tilslutningstiderne vil blive offentliggjort i løbet af den første måned efter et kvartals afslutning.
Hvorfor offentliggør I ikke data løbende, men kun en gang i kvartalet?
Vi offentliggør data en gang i kvartalet for at sikre, at opgørelsen indeholder data nok til at give et retvisende billede for den typiske tilslutningstid i perioden. Hvis vi offentliggjorde data løbende eller hver måned, ville nogle af opgørelserne tage udgangspunkt i tilslutningstiden for blot et enkelt eller ganske få projekter, som kan have atypiske tilslutningstider af sagsspecifikke årsager. Et større dataudsnit giver altså et mere retvisende billede af, hvad du kan forvente som kunde.