Af Knud Pedersen, bestyrelsesformand for Cerius, Radius Elnet og Nexel
Hos netselskaberne Cerius og Radius samt driftsselskabet Nexel oplevede vi i 2024 en enorm efterspørgsel fra både nye og eksisterende kunder, og til tider kan det være svært at følge med efterspørgslen. Det er til trods for, at vi inden for de sidste to år har fordoblet investeringsniveauet, og dermed markant skruet op for udbygning af elnettet.
Energibranchen er kompleks, for denne accelererede elektrificering hos vores kunder sker samtidig med, at man læse om frustration hos andre dele af erhvervet, der er utilfredse med, at den grønne omstilling går for langsomt, og at investeringerne i sol og vind samt udvikling af brintinfrastruktur ikke kommer hurtigt nok videre.
Som formand for Cerius-Radius og Nexel er jeg stolt over, hvor hurtigt, vi har kunnet flytte os, både med hensyn til at udvide vores produktionskapacitet og udvikle en mere aktiv kundedialog og nye måder, at arbejde sammen med de mange forskellige typer af kundebehov, som opstår i forbindelse med elektrificeringen.
Vi skal evne at servicere hele det østdanske samfund og diversiteten blandt vores 1,5 mio. kunder, fra husholdninger til mange forskellige små og store virksomheder. Det drejer sig blandt andet om kunder i transportsektoren, fjernvarmeselskaber og industrivirksomheder samt tilslutning af nye boligområder, store batterier og alle mulige andre, der ønsker at høste både de økonomiske og klimamæssige gevinster forbundet med elektrificeringen.
Hver eneste dag i 2024 har vi nedgravet mere end 1 kilometer 10 kV elkabel, og vi har hver arbejdsdag gennemført et større og komplekst tilslutningsprojekt i vores overordnede elnet. Vi har i 2024 håndteret mere end 55.000 kundeindmeldinger om etablering af en ny tilslutning eller ændring af en eksisterende tilslutning.
Vi udbygger elnettet samtidig med, at vi opretholder en høj forsyningssikkerhed, når vi udskifter eksisterende anlæg og kobler nye kunder på. Det er i 2024 sket under til tider vanskelige forhold med voldsomme mængder nedbør og udfordrende vejrforhold og samtidig ofte trafikalt pres på de områder, hvor vi skal arbejde. Jeg vil gerne sige tak til alle vores medarbejdere for den indsats, der bliver leveret hver eneste dag og for det gode samarbejde med vores underleverandører.
Jeg ser også tilbage på et år, hvor vi har været med til at sikre en politisk aftale om vores økonomiske regulering, der skal sikre det økonomiske fundament for, at vi så hurtigt kan øge vores årlige investeringer til over 2 mia. kr. hvert år. Det er vigtigt, at intentionerne i den politiske aftale bliver omsat i en administrerbar praksis, som skaber transparens og undgår unødvendigt bureaukrati, så vi kan koncentrere vores ressourcer om bedre og hurtigere betjening af de mange kundebehov. Og selvom vi fordobler vores investeringsniveau, så regner vi med, at gennemsnitsprisen pr. transporteret kWh vil falde. Inden for det sidste år har vi nedsat tarifferne flere gange fra det ganske vist rekordhøje niveau under energikrisen i 2023.
2024 stod også i den Nationale Energikrisestabs (NEKST) tegn, da regeringen nedsatte en arbejdsgruppe, der havde til formål at komme med anbefalinger til hurtigere udbygning af elnettet. I vores distributionsområde har vi bidraget til arbejdet, og nu glæder vi os til, at de mange gode forslag ført ud i livet, så de kan gøre en forskel for vores kunder, der for ofte oplever, at deres tilslutningsprocesser er længere, end de havde behøvet at være.
2024 blev også året, hvor vi nytænkte vores arbejde med at udbygge knudepunkterne i elnettet og vores største anlæg, samt forstærkede vores dialog med de store kunder, så vi hurtigere kan imødekomme deres behov. Vi intensiverede også samarbejdet med eksterne entreprenører, gennemførte store udbud og gearede vores driftsorganisation til den nye virkelighed, som vi er en del af.
Mere på vej
Det kommende år forventer jeg, at der bliver trådt endnu hårdere på elektrificeringens speeder. For selvom vi så en vækst i antallet af kundetilslutninger og sager i 2024, så peger pilen fortsat opad i 2025. Derfor skal vi styrke vores organisation og processer endnu mere, så alle typer af kundehenvendelser glider bedst muligt gennem vores system.
Her er data og digitalisering fortsat nøgleord. Vores systemer bliver aldrig bedre end de data, som de står på skuldrene af, og data er afgørende for, hvordan vi løbende evaluerer på egen performance, når vi skal sikre den mest effektive vedligeholdelse og udbygning af elnettet. Ligesom data og digitalisering er nøgleredskaber, ligeledes er det essentielt, at vi har en sikker arbejdsplads. Det skal også fremover være et stærkt fokus for os.
Det kommende år vil vi sige velkommen til endnu flere nye gode kolleger, der ønsker at bidrage til vores opgave forbundet med den grønne omstilling. Jeg glæder mig til, at både de og eksisterende kolleger fortsætter det flotte arbejde med at fastholde den høje forsyningssikkerhed, som vores kunder er vant til. Og jeg ser frem til, at vi sammen sikrer, at elnettet i Østdanmark også i fremtiden udgør et stærkt fundament for den grønne omstilling.