Forstå din elmåler
Vidste du, at det er elnetselskabet, som ejer den elmåler, som måler elektriciteten hos dig? Det betyder, at Cerius opsætter, vedligeholder, kontrollerer, udskifter og nedtager elmåleren.
Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest får om kvartersmåling.
Kan min elmåler få kvartersmåling?
De mest almindelige elmålere hos Cerius er Echelon G3.1 og G3.2. De blev installeret før kvartersmåling blev et krav fra myndighederne, og derfor understøtter de desværre ikke denne funktion.
Du har dog to muligheder, hvis du gerne vil have kvartersmåling:
Du kan få skiftet din elmåler mod betaling: Prisen er 1.562,50 kr. inkl. moms.
Du kan vente på den planlagte udskiftning: Cerius udskifter løbende ældre elmålere frem mod 2030 – helt uden beregning. Vi kan dog ikke sige præcist, hvornår din måler bliver skiftet.
Hvilke elmålere skal skiftes?
Følgende elmålere hos Cerius skal udskiftes:
Echelon Gen 3.1 – Typenummer 83331-3I
Echelon Gen 3.1 CT – Typenummer 83521-3I
NES Gen 2 CT – Typenummer 83500-30
Bemærk: Der kan være særlige forhold, som gør, at din elmåler ikke kan bruges til kvartersmåling – selv efter udskiftning.
Hvordan påvirker kvartersmåling min elregning?
Kvartersmåling har ikke en direkte betydning for din elregning.
Men hvis du kan flytte noget af dit elforbrug væk fra elnettets myldretid mellem kl. 17 og 21., så er der penge at spare. Det er nemlig i de timer, hvor flest bruger strøm, at det er dyrest at transportere den. Til gengæld er det markant billigere om natten – især mellem kl. 00 og 06 – hvor nettet er mindst belastet.
En elmåler med kvartersmåling betyder ikke nødvendigvis en lavere regning – medmindre du aktivt styrer dit forbrug efter elpriserne.
Hvordan får jeg kvartersmåling på min elmåler?
Du skal kontakte din elleverandør og bede om at få ændret din aflæsning. Din elleverandør vil derefter tage kontakt til os. Vi sørger derefter for at gøre din elmåler klar til kvartersmåling.
Vigtigt: Du kan ikke skifte tilbage til timeaflæsning, når du har valgt kvartersmåling. Ændringen gælder både dit elforbrug og din eventuelle elproduktion.
Du kan se dit forbrug og evt. produktion af strøm på elmåleren. Læs mere om din elmålers funktioner i en af vejledningerne til højre.
Hvis du er i tvivl om, hvilken type elmåler, der er installeret hos dig, kan du her få hjælp til at identificere, hvilken type elmåler du har.
Vejledning til NESG4
Vejledning til NESG5
Vejledning til Echelon G3.1 og G3.2
Vejledning til Kamstrup 382M
Vejledning til ZMD-måler
Kontakt os ved fejl på målerinstallationen
Korrekt måling af strømmen er vigtig for, at du kan blive korrekt afregnet. Hvis du opdager en fejl i målerinstallationen, skal du kontakte Cerius på telefon: Tlf. 7029 2024 eller på e-mail: ceriuskundesupport@cerius-radius.dk.
Det er vigtigt, at der ikke ændres ved installationen, før vores serviceteknikker har været ude for at kontrollere og dokumentere fejlen. Hvis der er foretaget udbedring af fejlen, inden vi har kunne dokumentere den, forbeholder vi os retten til at afvise en eventuel korrektion af elforbruget.
Godt at vide
Følg dit elforbrug her og nu
Flytning af elmåler
Oplever du fejl på din elregning?
Det sker nogle gange, at dit elforbrug er højere eller lavere end det, du forventede. Det kan der være flere grunde til. Som udgangspunkt skal du kontakte din elleverandør, hvis du har spørgsmål til strømmen i din bolig eller virksomhed.
Hvis du er i tvivl om, hvem der er din elleverandør kan du kigge på din seneste elregning eller logge ind på www.eloverblik.dk.