Privatlivspolitik for Cerius A/S
Denne privatlivspolitik forklarer, hvordan Cerius A/S (“Cerius”, ”vi” eller ”os”) behandler dine persondata.
Når vi modtager persondata om dig, er det vores mål, at du har tillid til, at vi behandler dine persondata på en gennemsigtig og sikker måde. Det er derfor vigtigt for os, at du tager dig tid til at læse denne privatlivspolitik, som forklarer dig om vores håndtering af dine persondata.
Denne privatlivspolitik gælder hovedsageligt for kunder i Cerius A/S. Privatlivspolitikken gælder også for elinstallatører, hjemmesidebrugere og evt. andre af Cerius’ leverandører.
Udover privatlivspolitikken gælder vores cookiepolitik, som du kan finde på cerius.dk/cookiepolitik.
Dit kundeforhold hos os
Du er automatisk kunde hos os, hvis du bor i det område, hvor Cerius transporterer strøm. Og det gælder, uanset hvilken elleverandør du køber strøm hos. Cerius’ netområde dækker cirka 400.000 hjem og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og Øerne. Vores primære opgave er at transportere den strøm, du køber hos din elleverandør, frem til din bolig eller virksomhed i vores netområde.
Aftalen med Cerius indgås automatisk, når du bor i vores forsyningsområde. Du kan finde de generelle tilslutningsbestemmelser på vores hjemmeside cerius.dk.
Tilslutningsbestemmelserne er din aftale med Cerius.
Indholdsfortegnelse
1. Dataansvarlig
Den dataansvarlige for behandlingen af dine persondata er:
Cerius A/S
CVR-nr. 28 11 32 85
Hovedgaden 36
4520 Svinninge
Vores kontaktoplysninger er:
E-mail: persondata@cerius.dk
Telefon: 70 29 20 24
Kontoradresse:
Teknikerbyen 25
2830 Virum
2. Beskrivelse af behandlingen
2.1 Administration af kundeforhold
Når du er kunde hos Cerius, behandler vi dine oplysninger til brug for administration af vores aftale med dig, herunder for at:
- sikre, at der leveres strøm til din adresse.
- sikre, at vi modtager korrekte oplysninger om dit elforbrug og din installation.
- identificere dig, når du kontakter os.
- opfylde øvrige forpligtelser for dig eller os, der følger af lovgivningen eller din aftale med Cerius (Tilslutningsbestemmelserne på Cerius’ hjemmeside).
Eksempel: Registrering og behandling af kontaktoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger, når du flytter til vores bevillingsområde og dermed automatisk indgår i et aftaleforhold med os. For at sikre overholdelsen af denne aftale registrerer og behandler vi en række oplysninger (eksempelvis navn og adresse) for at sikre entydig identifikation og kontaktmulighed til dig.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
- Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, ip-adresse, underskrift, dit kundenummer, fuldmagtsforhold og i særlige tilfælde dit cpr-nummer.
- Tekniske oplysninger: leveringspunkt, aftagenummer, afgiftsforhold, tilslutningspunkt, kundekategori, installationsinformation, målernummer, målerudstyr, elanlæg og større elektriske apparater, tariftype og ejerskab af stikledning.
- Forbrugs- og leveringsoplysninger: elforbrug, aflæsninger, oplysninger om dine bestillinger af varer og tjenesteydelser, kreditvurdering, betalingsoplysninger, priser og gebyrer.
- Oplysninger om din adfærd på vores digitale tjenester (fx browsere, operativsystemer og hvilket indhold, som du ser mv.).
- Korrespondance med kundeservice og klagesager
- Optagelse af telefonsamtaler til uddannelsesformål.
- Eventuelle oplysninger om udestående samt inkasso- og fogedretssager
- Særligt for enkeltmandsvirksomheder: cvr-nummer, selskabsnavn, EAN-nummer (ved enkeltmandsvirksomheder forstås virksomheder, hvortil der er tilknyttet et personligt hæftelsesansvar).
- Særligt for professionelle elinstallatører mv.: Autorisationsnummer, cvr-nummer, selskabsnavn, kontaktperson og medarbejder-id.
- Vi behandler i særlige situationer følsomme og semifølsomme personoplysninger:
Følsomme oplysninger er bl.a. oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning samt helbredsoplysninger. Personoplysninger vedrørende straffedomme og strafbare forhold anses efter dansk ret som semifølsomme personoplysninger. Vi behandler som udgangspunkt ikke følsomme og semifølsomme personoplysninger om dig og opfordrer til, at du ikke fremsender eller på anden måde videregiver sådanne oplysninger til os. Det kan dog i særlige situationer forekomme, at vi behandler helbredsoplysninger og oplysninger om strafbare forhold eksempelvis ved opsætning af målere eller ved afbrydelse af elforsyningen.
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Offentlige myndigheder og det statsejede selskab Energinet
- Elleverandører, herunder fra Energinets Datahub (eksempelvis navn, adresse og e-mail)
- Offentligt tilgængelige kilder (eksempelvis telefonnummer)
- Medlemmer af din husstand (eksempelvis hvis de kontakter os om jeres elforsyning)
- Kreditoplysningsbureauer (kun i særlige tilfælde)
- Professionelle elinstallatører mv. (eksempelvis i forbindelse med etablering af ny forsyning hos dig)
- Boligselskaber og andre udlejere (eksempelvis om elmålere)
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- GDPR art. 6.1.b, da behandlingen af dine persondata er nødvendig for opfyldelsen af din aftale om levering af el
- For at overholde vores forsyningsforpligtelse der følger af elforsyningsloven jf. GDPR, art. 6.1.c
- Dit samtykke til behandlingen af dine persondata til brug for udvikling og optimering af vores kundeservice, jf. GDPR art. 6.1.a.
Vi kan dele dine persondata med:
- Leverandører og forhandlere, som vi samarbejder med og som assisterer vores virksomhed (forstået som serviceudbydere, teknisk support og leverandørydelser og finansielle institutioner)
- Selskaber, der er koncernforbundet med Cerius (oplysninger videregives kun i overensstemmelse med elforsyningslovens regler om den funktionelle adskillelse af netselskabet fra øvrige koncernaktiviteter)
- Aktører inden for energibranchen (fx elleverandører), hvis det er nødvendigt for behandling af dine henvendelser eller ligger inden for rammer af lovgivningen eller regler udstedt i medfør heraf
- Offentlige myndigheder, herunder Forsyningstilsynet, Energistyrelsen, forskningsinstitutioner og det statsejede selskab Energinet
Vi opbevarer persondata så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Som hovedregel opbevarer vi dine persondata i op til 3 år og 3 måneder efter, at dit kundeforhold ophører.
Nogle persondata gemmer vi i kortere eller længere tid. Det gælder:
Oplysninger omfattet af bogføringsloven og elforsyningsloven (bl.a. fakturaer, tilgodehavender, korrespondancer, betalingsoplysninger og lignende oplysninger som er nødvendige for at dokumentere vores bogføring) opbevarer vi som krævet efter bogføringsloven i 5 år fra udløb af regnskabsåret og efter elforsyningsloven i 10 år.
Oplysninger fra optagede telefonsamtaler. Vi opbevarer personoplysningerne i op til seks måneder efter optagelse.
Oplysninger om dit elforbrug. Vi opbevarer forbrugsoplysninger, fordi vi har behov for disse oplysninger for at kunne levere en sikker, effektiv og pålidelig forsyning af strøm til alle vores kunder, og fordi elforsyningsloven stiller krav om opbevaring. Vi vurderer minimum hvert år, om der er oplysninger der skal slettes, fordi oplysningerne ikke længere er relevante.
Oplysninger om tekniske anlæg forbundet med transporten af strøm til din adresse og målingen af dit elforbrug (bl.a. elmåler og stikledning). Vi opbevarer disse oplysninger, så længe der forbruges strøm på adressen.
Hvis vi skønner, at det er nødvendigt, kan vi efter en konkret vurdering gemme oplysningerne i længere tid end angivet ovenfor. Det gælder, hvis der opstår tvister med kunder, til dokumentation over for offentlige instanser eller andre og i lignende situationer.
2.2 Overholdelse af forpligtelser i forhold til energimarkedet
Vi er bl.a. forpligtede til at indsamle og overføre en række oplysninger om dit elforbrug og dit leveringsomfang til det centrale register for elkunder i Danmark (Datahub). Forpligtelsen gælder for alle netselskaber på det danske marked, og den følger af elforsyningsloven og det statsejede selskab Energinets markedsforskrifter, der er udstedt på baggrund af elforsyningsloven.
Eksempel: Måling af elforbrug
Vi indsamler og videresender målinger af dit elforbrug til Energinets Datahub. Formålet med dette er at sikre en korrekt afregning af dit elforbrug fra din elleverandør.
Eksempel: Regnskabsmæssig behandling af forbrugsoplysninger
I henhold til elforsyningsloven og bogføringsloven er vi forpligtede til at opbevare og behandle en række regnskabsmæssige oplysninger relateret til vores kunders elforbrug.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
- Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, ip-adresse, underskrift, dit kundenummer, fuldmagtsforhold og i særlige tilfælde dit cpr-nummer.
- Tekniske oplysninger: leveringspunkt, aftagenummer, afgiftsforhold, tilslutningspunkt, kundekategori, installationsinformation, målernummer, målerudstyr, elanlæg og større elektriske apparater, tariftype og ejerskab af stikledning.
- Forbrugs- og leveringsoplysninger: elforbrug, aflæsninger, oplysninger om dine bestillinger af varer og tjenesteydelser, kreditvurdering, betalingsoplysninger, priser og gebyrer.
- Særligt for enkeltmandsvirksomheder: cvr-nummer, selskabsnavn og EAN-nummer (ved enkeltmandsvirksomheder forstås virksomheder, hvortil der er tilknyttet et personligt hæftelsesansvar).
- Særligt for professionelle elinstallatører mv.: Autorisationsnummer, cvr-nummer, selskabsnavn, kontaktperson og medarbejder-id.
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Offentlige myndigheder og det statsejede selskab Energinet
- Elleverandører, herunder fra Energinets Datahub (eksempelvis navn, adresse og e-mail)
- Offentligt tilgængelige kilder (eksempelvis telefonnummer)
- Medlemmer af din husstand (eksempelvis hvis de kontakter os om jeres elforsyning)
- Kreditoplysningsbureauer (kun i særlige tilfælde)
- Professionelle elinstallatører mv. (eksempelvis i forbindelse med etablering af ny forsyning hos dig)
Boligselskaber og andre udlejere (eksempelvis om elmålere)
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- For at overholde vores forsyningsforpligtelse der følger af elforsyningsloven jf. GDPR, art. 6.1.c
Vi kan dele dine persondata med:
- Leverandører og forhandlere, som vi samarbejder med og som assisterer vores virksomhed (forstået som serviceudbydere, teknisk support og leverandørydelser og finansielle institutioner)
- Selskaber, der er koncernforbundet med Cerius (oplysninger videregives kun i overensstemmelse med elforsyningslovens regler om den funktionelle adskillelse af netselskabet fra øvrige koncernaktiviteter)
- Aktører inden for energibranchen (fx elleverandører), hvis det er nødvendigt for behandling af dine henvendelser eller ligger inden for rammer af lovgivningen eller regler udstedt i medfør heraf
- Offentlige myndigheder, herunder Forsyningstilsynet, Energistyrelsen, forskningsinstitutioner og det statsejede selskab Energinet
Vi opbevarer persondata så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Som hovedregel opbevarer vi dine persondata i op til 3 år og 3 måneder efter, at dit kundeforhold ophører.
Nogle persondata gemmer vi i kortere eller længere tid. Det gælder:
Oplysninger omfattet af bogføringsloven og elforsyningsloven (bl.a. fakturaer, tilgodehavender, korrespondancer, betalingsoplysninger og lignende oplysninger som er nødvendige for at dokumentere vores bogføring) opbevarer vi som krævet efter bogføringsloven i 5 år fra udløb af regnskabsåret og efter elforsyningsloven i 10 år.
Oplysninger om dit elforbrug. Vi opbevarer forbrugsoplysninger, fordi vi har behov for disse oplysninger for at kunne levere en sikker, effektiv og pålidelig forsyning af strøm til alle vores kunder, og fordi elforsyningsloven stiller krav om opbevaring. Vi vurderer minimum hvert år, om der er oplysninger der skal slettes, fordi oplysningerne ikke længere er relevante.
Oplysninger om tekniske anlæg forbundet med transporten af strøm til din adresse og målingen af dit elforbrug (bl.a. elmåler og stikledning). Vi opbevarer disse oplysninger, så længe der forbruges strøm på adressen.
2.3 Afbrydelse af elforsyningen
Vi har pligt til at afbryde elforsyningen til konkrete kunder, hvis kundens elleverandør anmoder om dette på baggrund af reglerne i elforsyningsloven. For at beskytte dine eller en anden persons vitale interesser (fx for at sikre at du og din husstand og vores ansatte ikke kommer til skade) kan der i den situation være et særligt behov for at behandle følsomme og semifølsomme oplysninger om dig (fx helbredsoplysninger i forbindelse med alderdomssvækkelse og hjælpeløs adfærd eller oplysninger om strafbare forhold). Det vil særligt være tilfældet, hvis vi er nødsaget til at inddrage kommunen eller politiet.
Hvis vi ikke kan afbryde elforsyningen, skal vi underrette elleverandøren, som har anmodet om afbrydelsen, om årsagen.
Vi har ret til at afbryde elforsyningen, fx hvis forhold hos kunden medfører væsentlig fare for personer og bygninger.
Eksempel: Afbrydelse af forsyningen
Hvis vi i forbindelse med en afbrydelse bliver opmærksomme på, at du eller andre i din husstand virker alderdomssvækket, og afbrydelsen vil udgøre en fare for dig eller andre, kan det blive registreret. Hvis en kunde udviser en truende adfærd på sin ejendom i forbindelse med afbrydelse af elforsyningen, kan det blive registreret for at beskytte vores ansattes sikkerhed.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
- Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, ip-adresse, underskrift, dit kundenummer, fuldmagtsforhold og i særlige tilfælde dit cpr-nummer.
- Tekniske oplysninger: leveringspunkt, aftagenummer, afgiftsforhold, tilslutningspunkt, kundekategori, installationsinformation, målernummer, målerudstyr, elanlæg og større elektriske apparater, tariftype og ejerskab af stikledning.
- Forbrugs- og leveringsoplysninger: elforbrug, aflæsninger, oplysninger om dine bestillinger af varer og tjenesteydelser, kreditvurdering, betalingsoplysninger, priser og gebyrer.
- Særligt for enkeltmandsvirksomheder: cvr-nummer, selskabsnavn og EAN-nummer (ved enkeltmandsvirksomheder forstås virksomheder, hvortil der er tilknyttet et personligt hæftelsesansvar).
- Særligt for professionelle elinstallatører mv.: Autorisationsnummer, cvr-nummer, selskabsnavn, kontaktperson og medarbejder-id.
- Eventuelle oplysninger om udestående samt inkasso- og fogedretssager
Følsomme oplysninger og andre oplysninger i forbindelse med afbrydelser af elforsyningen, herunder helbredsoplysninger og forhold, der giver anledning til overvejelser om sikkerheden for vores ansatte eller for personer, der varetager Cerius’ interesser.
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Offentlige myndigheder og det statsejede selskab Energinet
- Elleverandører, herunder fra Energinets Datahub (eksempelvis navn, adresse og e-mail)
- Offentligt tilgængelige kilder (eksempelvis telefonnummer)
- Medlemmer af din husstand (eksempelvis hvis de kontakter os om jeres elforsyning)
- Kreditoplysningsbureauer (kun i særlige tilfælde)
- Professionelle elinstallatører mv. (eksempelvis i forbindelse med etablering af ny forsyning hos dig)
Boligselskaber og andre udlejere (eksempelvis om elmålere)
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- Beskyttelse af dine eller andres vitale interesser, jf. GDPR art. 6.1.d og 6.1.c og art. 9.2.c
Databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, jf. GDPR art. 6.1.d og art. 9.2.c
Vi kan dele dine persondata med:
- Leverandører og forhandlere, som vi samarbejder med og som assisterer vores virksomhed (forstået som serviceudbydere, teknisk support og leverandørydelser og finansielle institutioner)
- Selskaber, der er koncernforbundet med Cerius (oplysninger videregives kun i overensstemmelse med elforsyningslovens regler om den funktionelle adskillelse af netselskabet fra øvrige koncernaktiviteter)
- Aktører inden for energibranchen (fx elleverandører), hvis det er nødvendigt for behandling af dine henvendelser eller ligger inden for rammer af lovgivningen eller regler udstedt i medfør heraf
- Offentlige myndigheder, herunder politiet, Forsyningstilsynet, Energistyrelsen, forskningsinstitutioner og det statsejede selskab Energinet
Vi opbevarer persondata så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
- Persondata opbevares så længe de er relevante og nødvendige i forbindelse med en afbrydelse, samt så længe det er relevant og nødvendigt af hensyn til den enkelte kundes eller medarbejders sikkerhed.
2.4 Tyveri af strøm
I sager om tyveri af strøm behandles personoplysninger med henblik på at fastlægge retskrav over for de involverede parter.
Eksempel: Tyveri af strøm
I sager om tyveri af strøm er det ofte nødvendigt at inddrage politiet, advokat og at anlægge sag ved domstolene.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
- Eventuelle lovovertrædelser relateret til tyveri af strøm, med henblik på anmeldelse til myndigheder
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Offentlige myndigheder og det statsejede selskab Energinet
- Elleverandører, herunder fra Energinets Datahub (eksempelvis navn, adresse og e-mail)
- Offentligt tilgængelige kilder (eksempelvis telefonnummer)
- Medlemmer af din husstand (eksempelvis hvis de kontakter os om jeres elforsyning)
- Kreditoplysningsbureauer (kun i særlige tilfælde)
- Professionelle elinstallatører mv. (eksempelvis i forbindelse med etablering af ny forsyning hos dig)
Boligselskaber og andre udlejere (eksempelvis om elmålere)
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- GDPR art. 6.1.f, hvor vores legitime interesse er at stoppe tyveriet og forfølge vores retskrav
Databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, jf. GDPR art. 6.1.d og art. 9.2.c
Vi kan dele dine persondata med:
- Offentlige myndigheder, herunder politiet
Vi opbevarer persondata så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Sager, hvori indgår oplysninger om eventuelle lovovertrædelser, opbevares så længe det vurderes relevant for vores retskrav. Nogle af oplysningerne gemmes også længere tid grundet krav i bogføringsloven og elforsyningsloven.
2.5 Sikker og effektiv drift af elnettet
Vi behandler en række personoplysninger relateret til tekniske forhold med henblik på at sikre forsyningssikkerhed og tilstrækkelig kapacitet gennem planlægning, drift og vedligeholdelse af distributionsnettet, herunder også udarbejde analyser i forhold til fremtidig elbehov i det område, vi har bevilling til at drive netvirksomhed i.
Vi behandler også oplysninger om autoriserede elinstallatører og andre leverandører, som udfører arbejde på elinstallationer og elanlæg i Cerius’ forsyningsområde af hensyn til bl.a. personsikkerhed og forsyningssikkerhed.
I særlige tilfælde kan vi i driften af elnettet behandle følsomme oplysninger, fx i forbindelse med opsætning af nye elmålere.
Eksempel: Opsætning af elmåler
Vi har opsat fjernaflæste elmålere hos kunderne som led i driften af elnettet og på baggrund af krav i lovgivningen. Hvis det er nødvendigt for at beskytte dig eller en anden person i din husstands vitale interesser, kan vi i forbindelse med opsætning af elmålere behandle følsomme oplysninger om dig. Dette kan ske, hvis du i forbindelse med eller forud for opsætningen videregiver helbredsmæssige oplysninger om dig til os, som kan have relevans for opsætningen af elmåleren. Vi behandler disse oplysninger af hensyn til dig med henblik på at dokumentere et eventuelt behov for alternativ opsætning eller lignende.
Eksempel: Information om strømafbrud
Vi informerer dig så vidt muligt på forhånd om strømafbrud ved planlagte arbejder på distributionsnettet. På Cerius’ hjemmeside kan du tilmelde dig en service om information om strømafbrud.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
- Navn, adresse, e-mail, telefonnummer, ip-adresse, underskrift, dit kundenummer, fuldmagtsforhold og i særlige tilfælde dit cpr-nummer.
- Tekniske oplysninger: leveringspunkt, aftagenummer, afgiftsforhold, tilslutningsobjekt, kundekategori, installationsinformation, målernummer, målerudstyr, elanlæg og større elektriske apparater, tariftype og ejerskab af stikledning.
- BBR-oplysninger, herunder opvarmningsform, husstørrelse, antal bygninger, ejendomsalder, ejendomstype og energimærkning
- Forbrugs- og leveringsoplysninger: elforbrug, aflæsninger, oplysninger om dine bestillinger af varer og tjenesteydelser, kreditvurdering, betalingsoplysninger, priser og gebyrer.
- Særligt for leverandører: kontakt- og brugeroplysninger og lokationsdata
- Særligt for enkeltmandsvirksomheder: cvr-nummer, selskabsnavn og EAN-nummer (ved enkeltmandsvirksomheder forstås virksomheder, hvortil der er tilknyttet et personligt hæftelsesansvar).
- Særligt for professionelle elinstallatører mv.: Autorisationsnummer, cvr-nummer, selskabsnavn, kontaktperson og medarbejder-id.
Følsomme oplysninger
- Helbredsoplysninger
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Offentlige myndigheder og det statsejede selskab Energinet
- Elleverandører, herunder fra Energinets Datahub (eksempelvis navn, adresse og e-mail)
- Offentligt tilgængelige kilder (eksempelvis telefonnummer)
- Medlemmer af din husstand (eksempelvis hvis de kontakter os om jeres elforsyning)
- Kreditoplysningsbureauer (kun i særlige tilfælde)
- Professionelle elinstallatører mv. (eksempelvis i forbindelse med etablering af ny forsyning hos dig)
- Boligselskaber og andre udlejere (eksempelvis om elmålere)
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- GDPR art. 6.1.c
- GDPR, art. 6.1.f., som grundlag for at foretage optagelser, hvor vores legitime interesse er at sikre person- og forsyningssikkerhed.
Opsætning af elmåler
Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra d, og artikel 9, stk. 2, litra c.
Vi kan dele dine persondata med:
- Leverandører og forhandlere, som vi samarbejder med og som assisterer vores virksomhed (forstået som serviceudbydere, teknisk support, leverandørydelser og finansielle institutioner)
- Selskaber, der er koncernforbundet med Cerius (oplysninger videregives kun i overensstemmelse med elforsyningslovens regler om den funktionelle adskillelse af netselskabet fra øvrige koncernaktiviteter)
- Aktører inden for energibranchen (fx elleverandører), hvis det er nødvendigt for behandling af dine henvendelser eller ligger inden for rammer af lovgivningen eller regler udstedt i medfør heraf
- Offentlige myndigheder, herunder Center for cybersikkerhed, Forsyningstilsynet, Energistyrelsen, forskningsinstitutioner og det statsejede selskab Energinet
Vi opbevarer persondata så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Persondata opbevares så længe det vurderes relevant og nødvendigt for driften af distributionsnettet samt opretholdelsen af leverings- og forsyningssikkerheden.
Oplysninger fra optagede telefonsamtaler. Vi opbevarer personoplysningerne i op til tre måneder efter optagelse.
2.6 Netkundernes medejerskab i Andel A.M.B.A.
Vi videregiver oplysninger om vores kunder til Andel A.M.B.A., da de per automatik er andelshaver i Andel A.M.B.A., når de bor i vores forsyningsområde. Dette er nødvendigt for, at Andel A.M.B.A. kan kommunikere med andelshaverne som led i deres medejerskab. Andel A.M.B.A. kommunikerer blandt andet med andelshaverne i forbindelse med repræsentantskabsvalg, som afholdes hvert fjerde år i de forskellige valgområder i Andel A.M.B.A., hvor alle andelshavere kan stemme eller stille op til valg i repræsentantskabet.
Vi videregiver følgende kategorier af persondata om dig:
- Navn, adresse, e-mailadresse og aftagenummer
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Det statsejede selskab Energinet
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- GDPR art. 6.1.f, hvor vores legitime interesse er, at Andel A.M.B.A. har behov for oplysninger om hvem, der er tilknyttet den enkelte måler, så amba’et kan kommunikere med sine andelshavere vedrørende medejerskabet.
- For at overholde elforsyningslovens §§ 40-41 om repræsentantskabsvalg via Andel A.M.B.A. jf. GDPR art. 6.1.c.
Vi kan dele dine persondata med:
- Selskaber, der er koncernforbundet med Cerius (oplysninger videregives kun i overensstemmelse med elforsyningslovens regler om den funktionelle adskillelse af netselskabet fra øvrige koncernaktiviteter)
Vi opbevarer persondata i overensstemmelse med de øvrige behandlingsformål, hvor de nævnte persondata indgår.
2.7 Analyser og offentliggørelse af anonymiseret data
Vi laver analyser af forbrugsmønstre og lignende og offentliggør anonymiseret data med henblik på at understøtte elektrificeringen og markedets behov for udvikling af energirelaterede services.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
- Tekniske oplysninger: leveringspunkt, aftagenummer, afgiftsforhold, tilslutningspunkt, kundekategori, installationsinformation, målernummer, andet målerudstyr, elanlæg og større elektriske apparater, tariftype.
- Forbrugs- og leveringsoplysninger: elforbrug, aflæsninger, leveringsomfang
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Det statsejede selskab Energinet
- Offentligt tilgængelige kilder
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- GDPR art. 6.1.c
- GDPR art. 6.1.f, hvor vores legitime interesse er at understøtte elektrificeringen og markedets behov for udvikling af energirelaterede services.
Vi offentliggør anonymiseret data og analyser til brug for kunder, rådgivere, markedsaktører, uddannelsesinstitutioner og offentlige myndigheder.
Vi opbevarer persondata i overensstemmelse med de øvrige behandlingsformål, hvor de nævnte persondata indgår.
2.8 Administration og forbedring af digitale tjenester
Vi registrerer antal besøg på cerius.dk, herunder hvilke domæner de besøgende kommer fra, og hvilke sider de ser på. Registreringerne indeholder personoplysninger, herunder benytter vi kortvarigt din IP-adresse, hvorefter rapporteringen sker anonymt ud fra et registreret unikt ID. Vi bruger oplysningerne til at udvikle og forbedre vores digitale tjenester. Derudover bruger vi oplysningerne til statistiske formål, markedsundersøgelser og interne undersøgelser for at forbedre måden, vi kommunikerer med dig på.
Vi laver også løbende kundetilfredshedsundersøgelser på telefon, ligesom vi optager telefonsamtaler med dig til dokumentation og uddannelse af vores medarbejdere.
Eksempel: Forbedring af digitale tjenester
Når du bruger vores digitale tjenester (fx vores hjemmeside), behandler vi personoplysninger om dig, herunder kortvarigt din IP-adresse med henblik på at forbedre disse tjenester. På den måde kan vi tilbyde vores besøgende funktionelle og relevante digitale tjenester, der løbende udvikler sig i takt med brugernes behov.
Eksempel: Du har været i kontakt med vores kundeservice
Du har ringet til vores kundeservice med spørgsmål om strømafbrud. Efterfølgende vil du blive ringet op og bedt om at svare på nogle spørgsmål om den service, du har modtaget.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
Oplysninger om din adfærd på vores digitale tjenester (for eksempel browsere, operativsystem og hvilket indhold du ser m.v.)
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Sociale medier
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- Dit samtykke til behandlingen af dine persondata til brug for udvikling og optimering af vores tjenester, jf. GDPR art. 6.1.a.
- GDPR art. 6.1.f, hvor vores legitime interesser er, at:
- forbedre kundeoplevelsen
- udvikle og forbedre vores digitale tjenester og kundeservice
- uddanne vores medarbejdere
Vi kan dele dine persondata med:
- Leverandører og forhandlere, som vi samarbejder med og som assisterer vores virksomhed (forstået som serviceudbydere, teknisk support og leverandørydelser)
- Sociale medier (fx Facebook og LinkedIn
Vi opbevarer persondata så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Cookies sletter sig selv efter en vis periode, som er individuel for de enkelte cookies, og de fornyes efter hvert besøg. Cookiedata indsamles og opbevares i overensstemmelse med vores cookiepolitik.
Oplysninger om din adfærd på vores hjemmeside og ved brug af vores digitale tjenester (fx fra cookies, IP-adresser, apps mv.) opbevarer vi som udgangspunkt op til 1 år efter registrering, eller indtil du trækker dit samtykke tilbage.
Oplysninger fra deltagelse i kundetilfredshedsundersøgelser
Vi opbevarer personoplysningerne i op til seks måneder efter deltagelse.
2.9 Administration af sociale medier
Vi behandler personoplysninger om dig, når du kommunikerer med os via sociale medier som Facebook og Twitter, fx ved at lave opslag, kommentere eller sende os en besked. Opslag, beskeder mm. kan indeholde personoplysninger, og vi behandler disse for at svare på din henvendelse og for at kunne stille siden til rådighed.
Eksempel: Du skriver til os på Facebook
Du sender os en besked via Facebook om et opslag vi har lavet. Vi besvarer din henvendelse via Facebook.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
De persondata du selv oplyser os om via de sociale medier
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
GDPR art. 6.1.f. Vores legitime interesse er at synliggøre Cerius og levere en god kundeservice.
Vi kan dele dine persondata med:
- Sociale medier (fx Facebook, LinkedIn)
Vi opbevarer persondata så længe det er nødvendigt til de formål, der er nævnt.
Vi opbevarer persondata på vores sider, herunder opslag og kommentarer, i op til 5 år fra registreringsåret. Beskeder opbevarer vi i op til 6 måneder efter registrering.
2.10 Statistiske eller videnskabelige forhold og tilsyn
Myndigheder (fx Energistyrelsen, Forsyningstilsynet og Sikkerhedsstyrelsen) har ret til at få udleveret nødvendige oplysninger fra os til brug for udarbejdelse af statistik og tilsyn efter lovgivningen (fx elforsyningsloven og elsikkerhedsloven). Oplysninger om elforbrug kan være nødvendige for bl.a. universiteters forskningsprojekter.
Eksempel: Videregivelse af oplysninger til Danmarks Statistik
Oplysninger om kunder kan, inden for rammerne af lovgivningen, videregives til Danmarks Statistik til statistiske formål.
Vi behandler følgende kategorier af persondata om dig:
- Adresse
- Tekniske oplysninger: leveringspunkt, aftagenummer, afgiftsforhold, tilslutningspunkt, kundekategori, installationsinformation, målernummer, målerudstyr, elanlæg og større elektriske apparater, tariftype og ejerskab af stikledning.
- Forbrugs- og leveringsoplysninger: elforbrug, aflæsninger
Vi indsamler dine persondata fra følgende kilder:
- Dig selv
- Offentlige myndigheder og det statsejede selskab Energinet
- Elleverandører, herunder fra Energinets Datahub (eksempelvis navn, adresse og e-mail)
- Offentligt tilgængelige kilder (eksempelvis telefonnummer)
- Medlemmer af din husstand (eksempelvis hvis de kontakter os om jeres elforsyning)
- Kreditoplysningsbureauer (kun i særlige tilfælde)
- Professionelle elinstallatører mv. (eksempelvis i forbindelse med etablering af ny forsyning hos dig)
- Boligselskaber og andre udlejere (eksempelvis om elmålere)
Vi behandler dine persondata baseret på følgende behandlingsgrundlag:
- GDPR art. 6.1.c
GDPR art. 6.1.f, hvor vores legitime interesse er at bidrage til gennemførsel af forskning på energiområdet
Vi kan dele dine persondata med:
Offentlige myndigheder, herunder Forsyningstilsynet, Energistyrelsen, universiteter og andre forskningsinstitutioner til brug for forskning og statistik på energiområdet. Oplysninger kan i forbindelse med analyser blive sendt til forskningsinstitutionernes eksterne samarbejdspartner som fx Danmarks Statistik
Vi opbevarer persondata i overensstemmelse med de øvrige behandlingsformål, hvor de nævnte persondata indgår.
3. Pligtmæssig information
Vi har under punkt 2.1-2.10 angivet, hvilke oplysninger vi indsamler om dig.
Som kunde hos Cerius er det obligatorisk:
- at vi har dine kontaktoplysninger, herunder navn og adresse mv.
- at vi har en række oplysninger om tekniske forhold relateret til din elinstallation
- at vi har en række oplysninger om dit elforbrug mv.
Hvis vi ikke modtager disse oplysninger fra dig og ikke kan indsamle dem på anden vis, kan vi i henhold til elforsyningsloven ikke opretholde forsyningen til den ejendom, du bebor.
Som professionel elinstallatør er det obligatorisk:
- at vi har oplysninger relateret til din autorisation
- at vi har dine kontaktoplysninger, herunder cvr-nummer.
Hvis vi ikke modtager disse oplysninger fra dig og ikke kan indsamle dem på anden vis, kan vi af hensyn til person- og anlægssikkerhed ikke tillade oprettelsen af nye elinstallationer eller ændringer af eksisterende elinstallationer, som indgår i distributionsnettet.
4. Persondata om andre parter, som du afgiver
Vi kan i visse tilfælde bede dig om at afgive persondata om andre personer, herunder personer som er omfattet af din husstand. Det kan for eksempel være tilfældet hvis du tilmelder din husstand som kunde hos os eller kontakter os på vegne af andre. Hvis du afgiver persondata om andre, skal du være sikker på, at de er indforståede med det, og at du har lov til at give den slags oplysninger til os. Du skal derfor henvise dem til denne
privatlivspolitik, når du giver os deres oplysninger.
5. Overførsler til lande uden for EU/EØS
Når Cerius behandler dine persondata via en databehandler, kan dine persondata undtagelsesvist blive behandlet i lande uden for EU/EØS. Vores generelle politik er at persondata skal opbevares og behandles indenfor EU. I nogle tilfælde vil det dog være nødvendigt at nogle af vores serviceleverandører af it-ydelser, skal supportere et system fra et tredjeland, hvor de vil kunne tilgå primært tekniske data om vores kunder. Overførslen kan ske til b.la. USA, UK, Israel, Australien, Canada, Indien og
Data vil blive overført på grundlag af GDPR art. 45 hvor EU-Kommissionen har vurderet, at det pågældende tredjeland yder et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau eller GDPR art. 46 om fornødne garantier, herunder EU-Kommissionens Standardbestemmelser for at sikre, at databehandlerens databeskyttelsesniveau er i overensstemmelse med gældende lovgivning. Du har mulighed for at få oplysning om eller eventuelt kopi af hvilke fornødne garantier, der udgør grundlaget for overførsel af personoplysninger til modtagere uden for EU/EØS ved at kontakte os på persondata@cerius.dk.
6. Fælles dataansvar
Cerius kan i visse tilfælde agere som fælles dataansvarlig med eksterne tredjeparter for så vidt angår indsamlingen af dine persondata. Du kan læse mere herom nedenfor.
6.1 Virksomhedssider på sociale medier
Cerius har virksomhedssider på flere sociale medier, herunder LinkedIn og Facebook, som du kan besøge og anvende. Cerius er i den forbindelse fælles dataansvarlig med udbyderen af det sociale medie som beskrevet nedenfor. Et sådant fælles dataansvar omfatter kun den indledende indsamling af dine persondata på vores virksomhedssider.
6.1.1 Facebook
Vi har indgået en aftale om fælles dataansvar med Facebook Ireland Limited (“Facebook”) baseret på Facebooks standardbetingelser. Denne aftale beskriver vores og Facebooks respektive ansvar, når du besøger vores virksomhedssider på Facebook. Aftalen er tilgængelig her.
For mere information om Facebooks behandling af persondata, henviser vi til Facebooks privatlivspolitik, som du kan finde her.
6.1.2 LinkedIn
Vi har indgået en aftale om fælles dataansvar med LinkedIn Ireland Unlimited Company (“LinkedIn”) baseret på LinkedIns standardbetingelser. Denne aftale beskriver vores og LinkedIns respektive ansvar, når du besøger vores virksomhedsprofil på LinkedIn. Aftalen er tilgængelig her.
For mere information om LinkedIns behandling af persondata, henviser vi til LinkedIns privatlivspolitik, som du kan finde her.
6.2 Brug af hjemmesiden
Cerius anvender cookies, inkl. cookies der tracker besøgendes adfærd, til at forbedre vores hjemmeside. Dette er yderligere beskrevet i vores cookiepolitik.
Nogle af disse cookies placeres af tredjeparter, såsom Facebook og LinkedIn. I forbindelse hermed vil vi ofte være fælles dataansvarlige med de tredjeparter, som fremgår nedenfor. Et sådant fælles dataansvar omfatter kun det forhold, at vi giver disse tredjeparter mulighed for at indsamle cookiedata (persondata) om dig.
I andre tilfælde vil tredjeparter udgøre Cerius’ databehandlere i forbindelse med de cookies, som sættes på din enhed.
Vi har indgået en aftale om fælles dataansvar med Google Ireland Limited (“Google”) baseret på Googles standardbetingelser. Denne aftale beskriver vores og Googles respektive ansvar. Aftalen er tilgængelig her.
For mere information om Googles behandling af persondata, henviser vi til Googles privatlivspolitik, som du kan finde her.
6.3 Plugins
Vores hjemmeside bruger et plugin fra Facebook og LinkedIn.
Når du besøger vores hjemmeside, vil din browser automatisk oprette en direkte forbindelse til det sociale medie. Facebook og LinkedIn vil via dette link modtage persondata om dig, herunder din IP-adresse og information om hvorvidt du har interageret med pluginnet.
Vi er fælles dataansvarlig med de oplistede sociale medier for indsamlingen af persondata, der sker, når du besøger vores hjemmeside.
Vi har indgået en aftale om fælles dataansvar med Facebook baseret på Facebooks standardbetingelser. Denne aftale beskriver vores og Facebooks respektive ansvar. Aftalen er tilgængelig her.
Se også ovenstående under pkt. 6.1 om vilkårene for de andre sociale medier.
7. Dine rettigheder
Du har følgende rettigheder:
- Du har ret til at anmode om indsigt i, berigtigelse af eller sletning af dine persondata.
- Du har også ret til at få behandlingen af dine persondata begrænset.
- Hvis behandlingen af dine persondata er baseret på dit samtykke, har du ret til at tilbagekalde dit samtykke til enhver tid. Din tilbagekaldelse vil ikke have betydning for lovligheden af behandlingen foretaget inden din tilbagekaldelse af dit samtykke. Du kan tilbagekalde dit samtykke og gøre brug af dine rettigheder som anført nedenfor.
- Du har ret til at modtage de persondata, som du selv har afgivet, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
- Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, fx Datatilsynet.
Derudover har du ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata i følgende tilfælde:
- Hvis vores behandling af dine persondata er baseret på GDPR art. 6.1.f, se ovenfor under behandlingsgrundlag, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod en sådan behandling af grunde, der måtte vedrøre din særlige situation.
- Du har en ubetinget ret til at modsætte dig behandling af dine personoplysninger til brug for direkte markedsføring.
Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at sende os en e-mail på persondata@cerius.dk eller ringe til os på 70 29 20 24
Der kan være betingelser eller begrænsninger til disse rettigheder. Det er derfor ikke sikkert, at du fx har ret til dataportabilitet i det konkrete tilfælde – dette afhænger af de konkrete omstændigheder i forbindelse med behandlingsaktiviteterne.
Hvis du er utilfreds med vores svar, kan du klage til den lokale databeskyttelsesmyndighed. I Danmark er det Datatilsynet, som har følgende kontaktoplysninger:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Telefon: 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk
www.datatilsynet.dk
8. Ændring af vores privatlivspolitik
Denne privatlivspolitik erstatter alle tidligere versioner. Det vil være nødvendigt løbende at opdatere og ændre denne politik, og vi forbeholder os derfor ret til at opdatere og ændre den. I tilfælde af væsentlige ændringer giver vi dig besked på cerius.dk eller pr. e-mail, hvis det er nødvendigt.
Senest opdateret: Februar 2024