Små tilslutninger
Tilslutningsprocessen for små tilslutninger er mindre omfattende end for de øvrige tilslutningsgrupper. Det skyldes, at vi skal bruge færre informationer på installationen, og at elnettet ofte allerede har den nødvendige kapacitet til, at din installation kan tilsluttes.
Processen er den samme, uanset om der er tale om en helt ny tilslutning eller udvidelse af en eksisterende installation.
Eksempler på små tilslutninger:
- Nyopført enfamiliehus, sommerhus eller mindre erhverv
- Nye batterier eller solceller på villa
- Ved udvidelse af eksisterende leveringsomfang i beboelse og mindre erhverv
Som tommelfingerregel omfatter gruppen alle tilslutninger og udvidelser, hvor der ønskes et leverings- eller indfødningsomfang på op til 125 kW.
Overblik: Proces for tilslutning
1.1 I udarbejder jeres projekt.
1.2 Hvis I har brug for oplysninger om en eksisterende tilslutning, fx aftalt leveringsomfang, kan I bede om dem hos vores kundesupport.
2.1 Jeres installatør opretter en sag via vores installationsblanket ISB og vedhæfter den nødvendige dokumentation.
2.2 Vi gennemgår den fremsendte dokumentation og anviser et tilslutningspunkt, som oplyses via ISB.
3.1 I etablerer jeres stikledning til det anviste punkt.
3.2 Nogle gange skal vi udbygge nettet, før du kan blive tilsluttet.
4.1 I vælger elleverandør
4.2 Jeres elinstallatør færdigmelder projektet via ISB og aftaler tid for opsætning af elmåler.
4.3 Elmåleren monteres og jeres installation sættes i drift.
Fase 1: Definer jeres projekt
Det er vigtigt, at I ved, hvad I ønsker at tilslutte, og hvor mange ampere der er nødvendige for jeres tilslutning. Er der tale om solceller eller batterier, skal I levere teknisk dokumentation, som viser, at I overholder de tekniske krav for netop jeres anlæg.
Hvis I er i tvivl, om I allerede har et leveringsomfang eller et indfødningsomfang, kan vores kundesupport oplyse det. For at få oplysninger om en eksisterende installation, skal I være ejer af installationen eller kunne fremvise en fuldmagt fra ejeren.
Fase 2: Fastlæggelse af tilslutning
Ved små tilslutninger skal din elinstallatør oprette en sag hos os via ISB. Her er det vigtigt for sagsbehandlingen, at vi modtager sagen med korrekte og fyldestgørende oplysninger. Det inkluderer bl.a. dokumentation for, at din installation overholder de tekniske krav. Du kan finde de gældende krav hos Green Power Denmark.
Når vi har modtaget din sag, undersøger vi, om der er et ledigt punkt i elnettet, hvor du uden videre kan tilsluttes, eller om vi skal bygge et nyt tilslutningspunkt, før du kan tilsluttes. Det har betydning for, hvor lang tid det tager at behandle din sag.
Vi vil anvise dig et tilslutningspunkt igennem installationsblanketten. Dette er en information, som din elinstallatør skal bruge for at kunne tilslutte din installation.
Fase 3: Etablering
Når vi har anvist et tilslutningspunkt gennem installationsblanketten, begynder vi at udfører arbejdet med at sikre, at dit behov kan leveres i det anviste punkt. Samtidigt skal du bygge din stikledning fra din installation til det anviste tilslutningspunkt.
Hvor lang tid, det tager os at behandle din sag, afhænger bl.a. af, om du tilslutter nye anlæg i eksisterende installationer, udvider en eksisterende installation eller skal have lavet en ny tilslutning.
Hvis der ikke skal bygges nyt elnet
Hvis der er tale om tilslutning i allerede eksisterende tekniske anlæg, og vi ikke skal afvente oplysninger fra din elinstallatør, er det vores mål at behandle din sag inden for 15 arbejdsdage. Det gælder f.eks. hvis du sætter solceller på taget eller ved tilslutning af en nyopført bygning i et eksisterende kabelskab med ledig sikringsliste. Det gælder også, hvis du har brug for at øge det leveringsomfang, der er knyttet til en bolig.
I langt de fleste tilfælde kan du installere en varmepumpe eller en ladeboks, uden at du behøver at ændre leveringsomfang. Her skal installatøren ikke afvente vores sagsbehandling, men blot melde installationen til os. Det er installatøren, der skal hjælpe dig som kunde med at finde ud af, om dit leveringsomfang dækker det nye behov.
Hvis der skal bygges nyt elnet
Hvis der ikke er et ledigt sted, hvor vi kan slutte dig til elnettet, skal vi have en entreprenør ud for at grave og etablere nyt elnet. Det arbejde skal tilrettelægges med eksterne parter, f.eks. skal der indhentes gravetilladelse fra kommunen, og gravearbejdet kan vanskeliggøres, hvis der skal tages højde for andre ledningsejere. Derfor er der forskel på, hvor lang tid etablering af nyt elnet tager, men det er vores mål, at elnettet er klar inden for 10 uger efter, at vi har modtaget sagen med fyldestgørende oplysninger. Herefter kan din installatør tilslutte installationen.
Fase 4: Idriftsættelse
Når din elinstallatør er færdig med tilslutningen, skal du vælge, hvilken elleverandør du vil købe elektricitet hos. Når du har gjort dette, melder din installatør sagen klar til opsætning af elmåleren. Her vil vi sammen med din elinstallatør aftale et tidspunkt for opsætningen af elmåleren. Vores mål er, at vi har monteret elmåleren senest 7 arbejdsdage efter klarmelding.
Er der allerede installeret en elmåler, kan denne som oftest benyttes. Du kan i disse tilfælde benytte din forsyning, så snart vi har foretaget de eventuelle udbygninger, og installatøren har færdigmeldt installationen.